Afbeelding 

Asielprocedure en traumaherkenning in een onderwijscontext

Zit je met een aantal vragen over asielprocedures of traumatische ervaringen bij cursisten? Of stellen cursisten hierover soms vragen? Zoals:

  • Wat is het verschil tussen een asielzoeker, vluchteling en een subsidiair beschermde?
  • Welke stappen doorloopt een vluchteling wanneer die asiel aanvraagt in België?
  • Wie is verantwoordelijk voor de asielprocedure en de opvang van asielzoekers?
  • ...

In de voormiddag proberen we een aantal van deze vragen te beantwoorden. We behandelen dan de asielprocedure en de opvangwet. Je kan ook je eigen vragen via je inschrijving aan ons bezorgen.

In de namiddag kan je een inleiding volgen over traumaherkenning in het onderwijs. Mogelijk heb je de één of meerdere van de volgende vragen:

  • Hoe herken ik psychische problemen en trauma's bij cursisten?
  • Wat kan mijn rol zijn als lesgever?
  • Waar liggen mijn grenzen bij de ondersteuning binnen het onderwijs?
  • ...

Een trukendoos met ‘do’s en don’ts’ bestaat niet. We geven je wel de nodige omkadering en tips om te herkennen, te erkennen en door te verwijzen.

Datum 
vrijdag, 14 december, 2018 - 09:30 tot 16:30
Organisatie 
Afbeelding 

© Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen