Afbeelding 

'Engagement waarmaken, dat is pas ware liefde'

Sommige leerlingen blozen bij het vakoverschrijdende thema  'relationele en seksuele vorming' (RSV), terwijl anderen bleek wegtrekken. Hoe kunnen ouders en leerkrachten in deze complexe (laatmoderne) context vol pluspapa’s, meemoeders en transgenders, hun 'lessons in love', thuis en op school, vorm en inhoud geven? Tertio vroeg raad aan hoofdlector pedagogie Hans Van Crombrugge.

'Opgaan in elkaar'?

Hans Van Crombrugge pleit ervoor dat opvoeders de complexiteit van liefdesrelaties niet uit de weg zouden gaan. Hij is opgegroeid met een spirituele visie op erotiek zoals Piet Nijs die in Vlaanderen introduceerde - zijn ouders gebruikten het boek 'De eenzame tegenspelers' bij hun gezinspastorale vormingen - maar heeft toch ook kritiek op zijn focus op 'opgaan in elkaar'. 'Tussen levenspartners blijven steevast verschillen bestaan die zij - wat misschien negatief overkomt - gewoon dienen uit te houden', zegt Hans, want 'net de wisselwerking van verbondenheid en overbrugbaarheid bepaalt het liefdesmysterie', besluit hij.

>> U vindt de pdf van dit artikel hiernaast.

Verhalen over seksualiteit geven "zin"

In het interview verwijst Hans kort naar de kracht van verhalen, betekenisvolle verhalen die elke nieuwe generatie tonen hoe complex een liefdesrelatie kan zijn en hoe zwaar het samenleven partners soms ook kan vallen, zonder dat ze daarom elkaar laten vallen. Verhalen kunnen allerlei vormen aannemen, van televisiereeksen tot literatuur met de grote L; het komt er vooral op aan dat je je kan inleven in personages die de tegenstrijdigheden van de liefde kunnen overbrengen.

Deze idee diept hij verder uit in het artikel 'De taal van seksuele opvoeding' dat hij eerder publiceerde in het TGL (Tijdschrift voor Geestelijk Leven).

>> U vindt hiervan een scan hiernaast.

Share it now!
Afbeelding 
Hans Van Crombrugge
Contact 
Hans Van Crombrugge

Telefoon: 02/240.68.40
E-mail: hans.vancrombrugge@odisee.be
Locatie: campus HIG, docentenlokaal

Share it now!

© Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen