Afbeelding 
gebroken gezin tekening van man met half been en dromend kind

Omgaan met kinderen en jongeren uit (vecht)scheidingssituaties

In samenwerking met Vormingscentrum Guislain, te Gent

Steeds meer kinderen leven met gescheiden ouders. Onderzoek toont aan dat de grootste groep kinderen, ongeveer 75 %, na een periode van aanpassing (2 à 3 jaar) zijn veerkracht terugvindt. Dit betekent echter ook dat 25 % ook lang nadien nog worstelt met de moeilijkheden die de (vecht)scheiding met zich meebrengt. Beide groepen kinderen kunnen onze steun gebruiken.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat niet de scheiding op zich, maar wel de conflicten tussen de ouders en het gevoel te moeten ‘kiezen’ tussen papa en mama hun ontwikkeling hypothekeert. De praktijk leert dat de dynamiek van een vechtscheiding zo sterk is dat het voor de omgeving erg moeilijk is om niet meegezogen te worden in de strijd. Ouders vechten voor hun gelijk en verwachten dat men daar volledig in meegaat, in het ‘belang’ van hun kind.

Voor scholen en voorzieningen is het niet evident om nog te kunnen blijven focussen op hun kerntaak en het kind gepast te ondersteunen. Kinderen geven aan dat leerkrachten, opvoeders voor hen een belangrijke hulpbron kunnen zijn.

Inhoud:

We situeren wat de analyse van de chatgesprekken van kinderen en jongeren met de hulplijn ‘Awel’ ons leert. Deze kinderen en jongeren vertellen aan de medewerkers van Awel over hun zorgen, hun noden, hun teleurstellingen, en ook over wat hen sterk maakt en helpt. We kunnen hier als betrokken buitenstaander uit leren. Wat hebben zij van ons nodig ?

We reiken concrete suggesties aan hoe we als school en voorziening een hulpbron kunnen zijn voor kinderen in vechtscheidingssituaties. Wat helpt ons om uit de strijd tussen de ouders te blijven? Hoe kunnen we ons blijven focussen op onze kerntaak in het strijdtoneel van de vechtscheiding?

Voor leerkrachten, opvoeders en medewerkers uit de onderwijs- of zorgsector en andere geïnteresseerden.

Lesgevers:

  • Claire Wiewauters is als onderzoeker verbonden aan het Kenniscentrum Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen en doceert aan de opleiding Gezinswetenschappen van de Hogeschool Odisee. Zij is auteur van het boek ‘Een week mama, een week papa? wat kinderen bij een scheiding ècht nodig hebben’ (Lannoo 2014). Haar expertise en onderzoek situeert zich in de situatie van kinderen en jongeren in kwetsbare situaties: het inzetten op veerkracht en vergroten van actorschap. Momenteel onderzoekt ze de methodiek van het werken met de Tree of Life bij kinderen en jongeren op de vlucht.
  • Isa Deschuyteneer is Gezinswetenschapper en integratief (gezins)psychotherapeut in Centrum Zon-Maan. Veelal werkt zij met kinderen en ouders die verstrikt zitten in een hoog conflict, vechtscheiding. Het contextuele gedachtegoed is steeds aanwezig. Zij is ook docent en supervisor aan het AIFP (Vivess). Daarnaast is zij ook lid van de werkgroep hoog-conflictueuze scheiding, een groep van praktijkwerkers die preventieve acties uitwerkt in het kader van (vecht)scheiding. Isa is co-auteur (2 hoofdstukken) in het boek ‘Thuis in twee gezinnen’ (Lannoo 2012).

Praktisch:

Datum: donderdag 5 oktober 2017, 13u30 tot 16u30
Plaats: Vormingscentrum Guislain, Jozef Guislainstraat 43, 9000 Gent
Prijs: 35 euro (15 euro voor Odisee-studenten)
Inschrijven: www.vormingscentrumguislain.be

 

Share it now!
Afbeelding 
gebroken gezin tekening van man met half been en dromend kind
Claire Wiewauters
Contact 
Claire Wiewauters

Telefoon: 02/240.68.40
E-mail: claire.wiewauters@odisee.be
Locatie: campus HIG, lokaal Anemoon

Share it now!

© Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen