Afbeelding 
vader met kind, op de rug gezien

Veerkracht ondersteunen bij ouders en kinderen van vluchtelingengezinnen

Steeds meer asielaanvragen komen van gezinnen met kinderen. Hun vragen vereisen een geïntegreerde aanpak. Dit nieuwe PWO-project brengt inzichten uit vier studierichtingen van onze hogeschool bij elkaar in een transdisciplinair onderzoek: orthopedagogiek, sociaal werk, gezinswetenschappen en onderwijs.
Doel is om de sterktes en de tekorten van de actuele opvang te achterhalen en concrete stappen naar een meer geïntegreerde aanpak aan te reiken. Het onderzoek steunt op interviews met begeleiders en met de ouders en kinderen van deze gezinnen zelf, aangevuld met een literatuursurvey over de noden van en de opvang voor vluchtelingengezinnen.

Methode
We zetten daarvoor een casusgerichte studie op: via semi-gestructureerde interviews met ouders, en spel- en gesprekstechnieken bij kinderen, komen de gezinnen zelf aan het woord. Per casus bevragen we tevens de relevante professionals uit hulpverlening, opvang en onderwijs.

Focusgroepen met de begeleiders op diverse momenten van deze studie dienen om een lerend netwerk te vormen waarbij manieren van aanpak onderling gedeeld worden, aangepast aan de actuele stand van zaken van de literatuur én op basis van aanbevelingen en ervaringen op de werkvloer.

Onderzoekers
Patrick Meurs is promotor; Dirk Geldof en Claire Wiewauters zijn co-promotoren vanuit Gezinswetenschappen.

Vanuit Onderwijs is Ward De Boek co-promotor, vanuit Sociaal werk is dat Kaat Van Acker, en Isabel Berckmans vervult deze rol vanuit de opleiding Orthopedagogie.

Partners

  • Katholiek Onderwijs Vlaanderen
  • KU Leuven - Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen; Onderzoekseenheid Educatie, Cultuur en Samenleving
  • Platform Kinderen op de Vlucht
  • Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers (Fedasil)

Looptijd
2017-2019

Share it now!
Afbeelding 
vader met kind, op de rug gezien

© Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen